Berndt Vögelhändler: De opkomst van selfiezines

Berndt-grootHet gerenommeerde vakblad Graficus meldt in een kort bericht dat de populariteit van het zelf uitgeven van magazines in Nederland het afgelopen jaar sterk is gegroeid. Dit blijkt volgens het vakblad uit cijfers van het online uitgeefplatform Blurb. Het aantal Nederlandse auteurs groeide met 65 procent, het aantal magazines met 85 procent en de inkomsten met 25 procent.

Een betrouwbare bron, zo’n uitgeefplatform dat zelf baat heeft bij de suggestie van groei in deze branche. En om welke inkomsten gaat het eigenlijk? Die van de producent? Want Blurb is niet meer dan dat: een drukker of printer die online zijn faciliteiten aanbiedt.

Over de inkomsten van de auteurs/uitgevers van zo’n ‘selfiezine’ wordt wijselijk gezwegen.

Zou interessant zijn om te horen of die er wat mee opschieten. Maar het bericht vermeldt over geld alleen nog dat er in Duitsland een stijging van inkomsten van bijna honderdtwintig procent was en ‘in Engeland is de winst van auteurs uit zelf publicatie van magazines zelfs met meer dan tweehonderd procent gestegen’.

Wiens inkomsten, wiens winst?

Winst is zoiets als het positieve verschil tussen uitgaven en inkomsten, heb ik ooit geleerd. Kom op, Graficus, wakker worden! Even navraag doen kon geen kwaad.

De website van Blurb noemt twee voorbeeldmagazines: Vietgone is een reistijdschrift met foto’s, reistips, recepten en verhalen over een drieweekse tocht door Vietnam. Refueled is een tweejaarlijkse publicatie waarin het verkennen van gemeenschap, erfgoed en ontdekkingen centraal staat.

Het zou leuk zijn als was verteld waaróm deze magazines succesvol waren. Hoe boden deze auteurs/uitgevers hun selfiezine aan en hoeveel kostte dat? Wogen de opbrengsten van de verkoop ruimschoots op tegen de ontwerp-, print-, promotie- en distributiekosten? Kortom, werd er winst behaald door de auteurs/uitgevers?

Eileen Gittins, oprichter en CEO van Blurb, zegt in het bericht dat Graficus platweg publiceert: ‘Wereldwijd zien uitgeverijen door de afname van advertentiegelden hun inkomsten afnemen en zijn zij gedwongen titels uit de handel te halen (…). De belangstelling voor niches en vakgerelateerde informatie blijft echter bestaan”.

Zijn de advertentiegelden dan terug als je deze selfiezines bij Blurb laat fabriceren?

Kortom, wat is het verdienmodel?

Berndt Vögelhändler

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Avatar

Rob van den Braak

Printer’s devil (1964), phototypesetter, offsetprinter, teacher of graphic techniques, salesmanager, productmanager, trade journalist, founder of BlokBoek e-zine (2011). But above all husband, father, friend and lover of life in southern Spain (since 2010).

De trainingen voor het eerste half jaar van 2021 worden wederom online worden gegeven. Kijk voor het huidige aanbod van bestaande- en nieuwe trainingen op de website.

Elke week het nieuws van de printindustrie in de mailbox
Inschrijven:

* verplicht invulveld

BLOKBOEK.COM EN PRINTMEDIANIEUWS: HET OPTIMALE DOELGROEP BEREIK