Opinie: De creatieve communicatiemaker zou design als uitgangspunt van al zijn uitingen moeten maken

Een creatieve communicatiemaker anno 2014 denkt niet meer aan techniek, maar richt zich op hoe hij zijn publiek kan bereiken en aan zich kan binden. De belangrijkste factor daarin is het design van zijn uitingen. Dat bepaalt of de doelgroep de moeite neemt om de uiting te bekijken en of ze hun weg kunnen vinden in de voorgeschotelde content. Dat is gerelateerd aan de mediavormen die ingezet worden en ja daar speelt techniek een rol in omdat elke techniek de vormgever beperkingen oplegt. Soms zijn dat de kosten, papieren mediavormen zijn nu eenmaal duurder dan digitale, soms het formaat, ook met adaptive design moet je rekening houden met het verschil tussen een smartphone en een kingsize tablet en vaak is het de toegankelijkheid, wifi is niet overal geschikt om zware bestanden te bekijken. Een ‘goed’ voorbeeld is de re-design van de New York Times website, een poging om de mogelijkheden van nieuws op maat te combineren met een vloed aan informatie. Informatie die in dit digitale tijdperk voornamelijk uit beelden bestaat. De NYT heeft daarvoor als uitgangspunt zijn gedrukte versie gekozen, dat lijkt een gemiste kans, want wie zit er nu te wachten op een digitale replica van een – toegegeven – goed vormgegeven papieren versie. Maar wellicht heb ik het mis en is de trouwe NYT lezer nog niet toe aan een vormgeving zoals bijvoorbeeld Yahoo heeft gekozen met zijn op tegels gebaseerde digitale magazines zoals YahooTech. Beide, compleet verschillende, designs worden door experts en wat belangrijker is door lezers verguisd en verheerlijkt. Het succes van beide zal zich de komende maanden vertalen in het aantal ‘hits’, wat zich weer zal vertalen in de prijs die adverteerders bereid zijn te betalen en zo een extra graadmeter worden van hoe goed de creatieve communicatiemakers hun publiek ingeschat hebben. En dat zal belangrijker zijn dan de ingezette techniek, want die is beschikbaar en geen barrière meer voor creatieve geesten met visie en moed.
Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Avatar

Rob van den Braak

Printer’s devil (1964), phototypesetter, offsetprinter, teacher of graphic techniques, salesmanager, productmanager, trade journalist, founder of BlokBoek e-zine (2011). But above all husband, father, friend and lover of life in southern Spain (since 2010).

De trainingen voor het eerste half jaar van 2021 worden wederom online worden gegeven. Kijk voor het huidige aanbod van bestaande- en nieuwe trainingen op de website.

Elke week het nieuws van de printindustrie in de mailbox
Inschrijven:

* verplicht invulveld

BLOKBOEK.COM EN PRINTMEDIANIEUWS: HET OPTIMALE DOELGROEP BEREIK